XML English Abstract Print


دانشگاه خوارزمی ، somakhshik@gmail.com
چکیده:   (123 مشاهده)
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های فردی، دانشی و مهارتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی ایران برای ارائه مشاوره خوانندگان  در کتابخانه‌های عمومی ایران است.
روش: این پژوهش، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع، کمی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی نهادی در سطح کشور به تعداد 5199 نفر بودند. جامعه پژوهش بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان 365 نفر بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده در فاصله زمانی آذر تا بهمن سال 1401 انتخاب شد. داده‌های موردنیاز پژوهش با استفاده از داده‌های مطالعات مرتبط پیشین و طراحی یک پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد.  روایی پرسشنامه توسط چهار نفر از متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی انجام شد و ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ و دونیمه سازی اسپیرمن به ترتیب برابر با 94/0 و 82/0 ارزیابی شد. بعد از اجرای پرسشنامه داده‌های به دست آمده به وسیله نرم‌افزار spss تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد شایستگی‌های مشاوره خوانندگان در کتابداران برای ارائه خدمت مشاوره خوانندگان در کتابخانه‌های عمومی ایران در بعد ویژگی‌های فردی (57/3)، وضعیت دانشی (21/3) و وضعیت مهارتی (61/3) بالاتر از حد متوسط (3) و در سطح معناداری 001/0 قرار دارد؛ بنابراین کتابداران کتابخانه‌های عمومی ایران آمادگی خود را در ابعاد شایستگی‌های مشاوره خوانندگان برای ارائه خدمت مشاوره خوانندگان بالاتر از سطح متوسط ارزیابی کرده‌اند.
ارزش/اصالت: مشاوره خوانندگان خدمت بسیار مهمی در کتابخانه‌های عمومی است که باعث می‌شود خواننده تجربه‌های لذت‌بخش زیادی داشته باشد و بتواند کتاب‌هایی را بیابد که دقیقاً مطابق خواست و نیاز او باشد تا از احساس خواندن لذت ببرد؛ همین امر باعث رضایت اعضای کتابخانه و جذب کاربر به کتابخانه می‌شود. برای ارائه این خدمت نیاز به انجام پژوهش‌های مختلف و همچنین اقدامات متعدد است. یکی از پژوهش‌هایی که از یک طرف می‌تواند ویژگی‌ها و شایستگی‌های شغلی افراد داوطلب در این شغل را توصیف و تبیین کند، و از طرف دیگر میزان توانایی کتابداران در ارائه این خدمت در کتابخانه‌های عمومی را نشان دهد پژوهش حاضر است.
متن کامل [PDF 1456 kb]   (88 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: خدمات كتابخانه‌ها
دریافت: 1402/6/27 | پذیرش: 1402/11/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb