XML English Abstract Print


دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، f.bohlool1364@yahoo.com
چکیده:   (23 مشاهده)
هدف: اشتراک دانش توسط کتابداران کتابخانه‌های عمومی به علت تقابل با طیف وسیعی از افراد جامعه از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اشتراک‌گذاری دانش زمینه لازم را برای به دست آوردن و کسب ارزش‌افزوده دانش فراهم می­کند. از سوی دیگر دانش بین‌نسلی یکی از عوامل تأثیرگذار بر حفظ دانش درون سازمانی است. براین اساس، پژوهش حاضر به کشف نقش تعدیل‌کننده دانش بین‌نسلی در رابطه بین خودمختاری، وابستگی متقابل وظیفه و اهمیت وظایف با اشتراک دانش ضمنی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کهگلویه و بویراحمد پرداخته است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به شیوه توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1402 بوده که به روش نمونه‌­گیری تصادفی 119 نفر از این افراد جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. جمع­آوری داده­ها از طریق پرسشنامه‌های اشتراک دانش کانلی و همکاران (2012)، انگیزه خودمختاری کالدی و زافاکوس (2017)، اشتراک‌گذاری دانش بین‌ننسلی المی (2020)، اهمیت وظیفه اولدهام و هاکمن (2020) و پرسشنامه وابستگی متقابل وظیفه پیرس و گریجرسون (1991) صورت گرفته است. تجزیه و تحلیل داده­‌ها به روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار لیزرل صورت گرفته است.
یافته‌ها. نتایج پژوهش نشان داد که خودمختاری، اهمیت وظیفه و وابستگی متقابل وظایف به‌طور مثبت با اشتراک دانش ضمنی مرتبط است. همچنین دانش بین‌نسلی رابطه بین وابستگی متقابل وظایف و اشتراک دانش ضمنی را تعدیل می‌کند. به‌علاوه، نتایج نشان دادند که دانش بین‌نسلی رابطه بین انگیزه خودمختاری و اهمیت وظیفه با اشتراک دانش ضمنی را تعدیل نمی‌کند.
اصالت/ ارزش: پژوهش حاضر برای اولین بار در بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی انجام شده است. بر اساس این مطالعه اشتراک دانش ضمنی و دانش بین‌نسلی باعث یادگیری جمعی می‌شود و هم‌افزایی را در گروه‌ها افزایش می‌دهد. این مهم باعث بهبود سهم دانش در دسترس سازمان برای ارتقاء عملکرد سازمان می‌شود. اگر در سازمان بستری ایجاد شود که در آن تسهیم و مبادله ایده‌ها، دانش و اطلاعات ارزشمند تلقی شود، فرهنگ تسهیم دانش می‌تواند نتایج فردی و سازمانی معنوی در بر داشته باشد و در نتیجه سازمان را از مزایای وابستگی متقابل وظایف بر رفتار به اشتراک دانش ضمنی بهره‌مند سازد. اهمیت و ضرورت این موضوع در کتابخانه‌های عمومی از آن جهت است که با تحقیق و پژوهش پیرامون عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در میان کتابداران کتابخانه‌های عمومی، می‌توان به راهکارهایی جهت فراهم نمودن بستری مناسب جهت واقعیت بخشی به اشتراک دانش در محیط کتابخانه‌های عمومی دست پیدا کرد. شناسایی رابطه بین عوامل مختلف بر رفتار اشتراک دانش در سطح کتابخانه‌های عمومی منجر به افزایش غنی‌سازی این تعاملات شده و دیدگاهی مثبت را در این رابطه میان همه اقشار جامعه به وجود می‌آورد.
متن کامل [PDF 1383 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: كمّي | موضوع مقاله: مطالعات مديريتي
دریافت: 1402/3/7 | پذیرش: 1403/2/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research on Information Science and Public Libraries

Designed & Developed by : Yektaweb